Tydzień projektowy z Kultury krajów hiszpańskojęzycznych

🇪🇸🇪🇸🇪🇸
El día 9 de enero de 2023, en marco del proyecto de la asignatura Cultura de los países hispanohablantes participamos en  una discusión sobre refranes y dichos en la lengua española y sus equivalentes en polaco.
 
La discusión era tan ferviente como fructífera.
 
Luego fuimos al Instituto Cervantes para ver una exposición de cartel mexicano titulada “¡A darle que es mole de olla!”. Tras ver la exposición reflexionamos sobre los equivalentes polacos de los dichos y refranes utilizados en los carteles. Al final preparamos nuestros propios carteles interpretando las versiones polacas de algunos refranes de la exposición. ¡Fue una experiencia muy curiosa!
 
🇵🇱🇵🇱🇵🇱
W dniu 9.01.2023 w ramach projektu z Kultury krajów hiszpańskojęzycznych uczestniczyliśmy w dyskusji o przysłowiach i powiedzeniach w języku hiszpańskim i ich polskich odpowiednikach.
 
Dyskusja była równie zagorzała co owocna.
 
Następnie wybraliśmy się do Instytutu Cervanesa na wystawę plakatu meksykańskiego pt. “¡A darle que es mole de olla!”. Po zapoznaniu się z wystawą zastanowiliśmy się nad polskimi odpowiednikami powiedzeń i przysłów, które pojawiły się na plakatach. Na koniec stworzyliśmy własne plakaty przedstawiające nasze interpretacje przysłów z wybranych meksykańskich plakatów w języku polskim. To było ciekawe i rozwijające językowo doświadczenie!

Tydzień projektowy – wizyta w Sejmie i Senacie

Szkoła Liderów zasiada w Parlamencie RP.
 
 
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się jak tworzone jest prawo? Jak wygląda dzień pracy Posła RP lub Senatora RP?  Czy próbowaliście napisać własny projekt ustawy?my pierwszego dnia naszego „Tygodnia Projektowego” wcieliliśmy się w role i funkcje najważniejszych osób 
w państwie.
 
Poniedziałek rozpoczęliśmy więc od wizyty w Sejmie i Senacie – łącznie nazywanych parlamentem. Mieliśmy możliwość zasiąść w sali posiedzeń Senatu RP, gdzie na co dzień pracują senatorowie – to już pozwoliło nam wejście w nasze nowe role, które bardzo nam się spodobały. Po zwiedzaniu Senatu i wykładzie o jego historii i znaczeniu, przeszliśmy się długim i znanym każdemu z mediów, korytarzem marszałkowskim w Sejmie. Obserwowaliśmy pracę sejmowych dziennikarzy, mogliśmy również dowiedzieć się więcej 
o pracy Posłów na Sejm RP – wszak po powrocie do szkoły, czekała na nas poselska praca, ale o tym będzie jeszcze później.
 
Punktem finałowym wizyty w Sejmie był wykład o procesie legislacyjnym, który odbył się na galerii sali plenarnej posiedzeń Sejmu – to było dla nas niesamowite przeżycie.
 
Po powrocie do szkoły chcieliśmy zebrane doświadczenia i wiedzę wcielić w życie. Byliśmy więc dalej w naszych rolach posłów i zabraliśmy się za przygotowanie własnego projektu ustawy. Grupa posłów wnioskodawców pochyliła się więc nad treścią projektu. Jak to bywa w Sejmie RP mieliśmy również różne frakcje, które przygotowywały swoje wystąpienia w przedmiocie przygotowywanego projektu. Część była totalnie „przeciw” projektowi, część była totalnie „za” projektem. Byli również posłowie, którzy lawirowali i jak to mawiał klasyk byli „za, a nawet przeciw” Debata w naszych Sejmie Szkoły Liderów miała emocjonujący przebieg. Ostatecznie jednak podczas głosowania posłowie Szkoły Liderów zdecydowali o odrzuceniu projektu ustawy w brzmieniu zaproponowanym przez posłów wnioskodawców w pierwszym czytaniu – oczywiście przy dużym niezadowoleniu posłów wnioskodawców.
 
Trzeba wspomnieć, że na sali oprócz posłów, Marszałków – którymi byli nauczyciele – obecni byli również uczniowie, którzy wcielili się w rolę dziennikarzy. To my napisaliśmy ten tekst 
i zrobiliśmy zdjęcia.
 
Już nie możemy się doczekać kolejnych takich lekcji – było super.
Zdjęcie z tego wydarzenia można obejrzeć na szkolnym Facebooku 🙂

Stypendium Prezesa Rady Ministrów

Stypendysta Premiera naszym uczniem

Z wielką radością informujemy Państwa, że uczeń naszej szkoły z klasy 3 – Jędrzej jest stypendystą Prezesa Rady Ministrów w roku szkolnym 2022/2023. Stypendystą premiera może zostać uczeń osiągający bardzo wysokie wyniki w nauce oraz wyróżniający się zachowaniem. Serdecznie gratulujemy Jędrzejowi uzyskanego stypendium i życzymy dalszych sukcesów w dalszej edukacji. 

 

 

Dyrekcja szkoły

Grono Pedagogiczne i cała Społeczność szkolna 

 

 

PIĄTKOWE NARADY NA SZCZYCIE

Piątek to zawsze czas intensywnej pracy Młodzieżowej Rady Szkoły. Lubimy te piątki, kiedy możemy się spotkać i wspólnie rozmawiać o rozwoju naszej szkoły. Dziś w agendzie spotkania znalazły się dwa punkty. Po pierwsze planowaliśmy, jak rozwijać ciekawą ofertę dla naszych uczniów, co chcielibyśmy, aby na terenie szkoły się działo – dyskusja była bardzo burzliwa i efekty zapowiadają się imponująco. Drugim punktem spotkania było omówienie zasad wprowadzania nowych uczniów w naszą szkolną społeczność. Jako liderzy wiemy, że proces onboardingu stanowi ważny element we wprowadzaniu w struktury firmy nowych pracowników. Chcemy wzorować się na najlepszych i rozpoczynamy przygotowywanie procedur onboardingowych dla nowych uczennic i uczniów. Naszym celem jest dobre samopoczucie w szkole naszych uczniów  .